Thursday, May 26, 2011

Copy Cat, Plagiarism, Plagiat: Kenapa ianya Salah dan Di Benci Sebenci-Bencinyaa..

Assalamualaikum..

pernah tak dengar istilah Copy Cat? bukan kucing salin mahupun salin si kucing lah dear.. salah tu.. Plagiarism pernah dengar tak? copy paste? tak pernah juga? meniru, menciplak tau? gud..

Kalau tak tau meh saya nak cecite ni. baca baek-baek..

Plagiarism: aktiviti mencedok/ meniru/ mengambil/ mencuri/ menciplak idea orang lain dan mejadikannya sebagai idea sendiri tanpa mengkredit/ penghargaan kepada pemilik idea asal.

Copy Cat = Plagiarism = Plagiat

contoh kegiataan Plagiat: meniru tutorial blog orang lain tanpa kredit kepada pemilik asal idea itu, menyalin gambar dari blog orang lain tanpa kredit dan letak di belog sendiri as your own. kegiatan plagiat atau copy cat ni juga adalah jenayah siber. sebab tu ramai yang benci sebenci bencinya kepada Sang Kucing Salin ini.

"kalau benda tu dah memang fakta macam mana pula? takkan kalau kita tulis tentang benda tu pun di tuduh menciplak juga?"

kalau kita nak tulis sesuatu yang memang fakta dan tidak mahu di tuduh sebagai plagiat senang ja. letak lah kredit kepada Si Polan bin Si Bulan (idea tu daripada siapa). put a Proper citation or quotation. underseten murid-murid? ok good..

katalah awak nak ambil gambar letak dalam blog untuk di jadikan isi. letaklah penghargaan awak untuk pemilik gambar tu. kredit untuk beliau. senang juga hati empunya gambar. kan kan.. nak buat tutor ke dan kebetulan tutorial tu bukan idea awak. awak tau pun dari belog orang. janganlah berlagak awak yang buat tutor tu pula n letak kat belog, itu hasil awak sendiri. kang tak pasal-pasal awak di cop Sang Copy Cat pula. ramai sudah yang gaduh pasal benda tu kan. tak mo lah macam tu. nak ambik gambar dari Uncle Go0gle pun kena kredit kat dia tau. 

heerrmmm... dalam kelas saya pernah kena ajar, kalau nak buat assignment dan letak fakta dari buku, web atau jurnal letakkan sumber rujukan tu dari mana. mesti ada quotation atau citationnya. contoh:

Puan Izwanie memang comel secomel comelnya (Izwanie, 2011)

nampak tak benda dalam kurngan tu? itulah citation atau dalam melayunya petikan. ada tahun, ada nama sumber. ada faham murid-murid sekelian? rasanya cukuplah lah kemerepekkan saya ni. ada yang salah sila bagitau yaa.. 

p/s" saya suka sangat Cat. tapi kucing yang satu ni saya tak sukalah. sorry Copy Cat. p main jau-jau.

kredit untuk pakcik Google ^_^







5 comments :

Unknown said...

tak pernah di copy cat lagi . and hope takkan ada . hehe

Noor Fatin said...

saya pun bengang jgk. hehe stakat ni rasa mcm xde lagi blog saya dicopy. xtau la akan datang kan.. hehe

starzieti said...

copycat cam takde identiti diri je kot. geram betol. -.-

mizayusof said...

miza pun tak suka bab kopipes ni. kita penat-penat mencari idea menaip slamber cekadak ja di copy. kalau nak copy kasi kredit okay lah jugak. sejuk je tengok :)

Mama Gee said...

paling takut nk copy entry org len..kalo terbuat entry yg seakan2 sama pun dh rasa bersalah..takut org tu salahkan kita lak....tp apa2pun..kalo ambil idea org..mesti credit kat org baliklah.....tak elok copy bulat2 dan buat mcm kita punya idea plak