Tuesday, June 7, 2011

Yang Buruk Saja Untuk Aku! ='(

aku duduk lagi di bangku panjang itu
di luar rumah makcik Ani
hanya jasadku di situ
jiwaku terbang melayang entah ke mana..

aku lihat seorang budak sedang mengorek tanah
comot sungguh dia
di sebelahnya ada jentera pengorek mainan
terlalu asyik dia
dan aku juga begitu asyik memerhati..

beberapa ketika kemudian lalu seorang budak 
besar sedikit dari budak tadi
bersama beg plastik biru yang penuh dengan keropok
mungkin itu abangnya
mungkin dia baru saja balik dari kedai..

lantas si budak pengorek tanah meminta keropok
dan si abang tadi memberi
tersenyum aku sambil berlalu
tapi jeritan budak itu mengejutkan aku
"yang buruk saja untuk aku kan!"
terpana aku
masa budak kecil begitu sudah bisa bertingkah
terima sajalah bisik hatiku
lantas berlalu menjeling budak si budak pengorek tanah..