Saturday, April 16, 2011

.ni baru ulser belum lagi kena hukum potong lidah.

sumber G0ogle

.assalamualaikum.

adui.. adui... sakitnyer ulser kat lidah ni... nak makan nasi pun susah sangat. sakit. apalagi bila baru bangun tidur.. rasanya amat lah.... BEST!!! perit n pedih rasanya nak buka mulut. apa lagi bila ada orang bawa bercakap time tu. rasa nak tumbuk-tumbuk ja. ulser yang sekelumit kecil ni pun dah mampu lumpuhkan seluruh anggota badan. kadang-kadang rasa nak demam. lemah. pening. uwaaaa.... 

tumbang oleh ulser yang sekelumit cuma? lemah kan. baru ulser belum lagi kena potong lidah. cerita tentang potong lidah ni teringat pula kata-kata mak time masih kecil dulu. mak kata kalau kita berbohong nanti lidah kita kena potong. oleh siapa? fikir-fikir la sendiri. ngeee.... 

kenapa ulser ni boleh menyerang, timbul, tumbuh? mak kata sebab bahagian dalam badan kita panas. kurang air. jadi nak elakkan ulser ni tumbuh kat mulut kita dan hilangkan selera nak makan rajin-rajinkan lah minum air. airjarang ok. bukan air manis-manis. ^__^

nak ubati ulser ni pula macam mana? gunakanlah ubat Bonjela. tak nak buang duit? ok2. gunakanlah garam mak kat dapur tu. tenyeh-tenyeh ja kat bahagian ulser tu. gerenti kecut. ni petua orang dulu-dulu. tapi nak warninglah dulu... kalau tak tahan sakit janganlah buat. tunggu ja ulser tu baik sendiri. ibarat meletak garam pada luka begitulah juga rasanya bila kita letak garam kat ulser.. agaknya sakit ke tak?

sumber G0ogle lagi


3 comments :

cinta nabella said...

farah pun slalu kna ulser ni ..besar gla kot..tp kna , farah amik ubat dkt frmsi yg mcm btol eyemo tu cpt lega oo..try la eh ..lau buh ubat tu kan , mkn pon tak rsa skit ..

IzwanNie said...

huhu.. thanx farah.. nak sapu ubat kat ulser ni pun rasa tak berani.. dsr penakot.. ^___^

.izzatul.hazwani. said...

aha..samala..kite pun kena ulser jugak .. ada 3 lagi..sakit :(

ta tahu pe ubat dea.